Cliquez ici pour la version francophone
banner BE BM
JANUARI 2017
►  Inhoud


PDE verplichting
BIKE Project
►  MOBILITY SALON 2017

Op dinsdag 31 januari vindt het 4e Mobility Salon voor de Brusselse Bedrijven plaats van 9 tot 14u in het Square Brussels Meeting Center (vlakbij het centraal station)!

We nodigen u graag uit om samen het aanbod van de verschillende mobiliteitsorganisaties te ontdekken zoals de vervoersmaatschappijen maar ook Taxistop, Modalizy, ProVelo… en vele anderen.

Daarnaast is het ook de ideale gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met andere Mobility Managers over de mobiliteitsacties die u binnen uw bedrijf opgezet hebben. Een tiental conferenties van 30 minuten rond verschillende thema’s zoals teambuilding rond mobiliteit, the Bike Project, hoe zich vormen als mobility manager, cafetariaplan… worden u voorgeschoteld.

Het volledige programma vindt u hier.

Schrijf u nu in op via dit formulier!

►  Balans van de actie ‘Naar het werk zonder auto’ 2016

Een nieuw record: met de actie ‘Naar het werk/Naar school zonder auto’ bereikten we maar liefst ½ miljoen werknemers, scholieren, ouders en leerkrachten via de 194 deelnemende bedrijven en 92 deelnemende scholen.

536 gratis abonnementen voor het openbaar vervoer werden uitgedeeld aan de automobilisten van de 16 geselecteerde bedrijven om een alternatief voor de wagen te testen. Meer dan 1000 personen hebben daarnaast ook Villo! uitgeprobeerd.

2 bedrijven wonnen de prijs van de actie ‘Naar het werk zonder auto’ (ter waarde van €2500). Pfizer en Besix zullen hun prijs in ontvangst nemen op het Mobility Salon.

U kunt hun acties ontdekken op het Mobility Salon op 31 januari 2017 in het Square!

►  BIKE Project

U bent de mobiliteitscoördinator binnen een Brusselse onderneming met een bedrijfsvervoerplan (BVP) en wenst een sterk fietsbeleid uit te werken?

Dan is The BIKE project precies wat u zoekt!

Stel u kandidaat. De geselecteerde organisaties genieten gratis van:

  • 8 maanden individuele begeleiding door een deskundige van Pro Velo of Traject;
  • de terbeschikkingstelling van stadsfietsen, vouwfietsen, elektrische en cargofietsen met al hun toebehoren;
  • het gebruik van communicatiemateriaal;
  • de organisatie van sensibiliseringsacties en acties om beginnende fietsers wegwijs te maken;
  • advies en diverse voordelen.

Kortom, genoeg elementen om u het duwtje in de rug te geven dat u nodig hebt om uw onderneming een groen imago te geven met een sterk fietsbeleid!

U kan meer informatie vinden op de website.

Dien uw gemotiveerde kandidatuur online in. Misschien bent u wel bij de geselecteerde organisaties!

►  Low Emission Zone

Mobiliteit: Brussel is binnenkort een « Low Emission Zone »

Vanaf 1 januari 2018 zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een LEZ (Low Emission Zone), een lage-emissiezone, worden. De meest vervuilende voertuigen zullen met andere woorden geen toegang meer krijgen. Het doel? De luchtkwaliteit en dus de volksgezondheid verbeteren. Indien u plannen heeft om uw wagenpark van dienst- of bedrijfswagens te vernieuwen, is dit de gelegenheid om te kiezen voor schone voertuigen.

Waarom een LEZ in Brussel?

Verschillende studies hebben de slechte luchtkwaliteit in Brussel aangetoond en de impact die dit kan hebben op de gezondheid. Een LEZ invoeren in Brussel zal het mogelijk maken de uitstoot van verontreinigende stoffen die het schadelijkst zijn voor de gezondheid te verminderen, nl. stikstofoxiden, fijnstof en in het bijzonder de black carbon (BC). De verbetering van de luchtkwaliteit zal iedereen ten goede komen en zal vooral bijdragen tot de verbetering van de gezondheid van de Brusselaars.

Wanneer zal de LEZ worden ingevoerd?

De LEZ zal operationeel worden vanaf 1 januari 2018. Ze zal alle dagen van de week, 24h/24 van toepassing zijn. De toegangscriteria tot de LEZ zullen met de tijd evolueren. Het eerste jaar zullen enkel de oudste dieselwagens betrokken zijn.

Hoe zal dit in zijn werk gaan?

Vaste en mobiele camera's - de locatie wordt nog bestudeerd - zullen de nummerplaten controleren van de auto's die op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (de 19 gemeenten) rijden. De Ring is niet bij de LEZ betrokken. Indien het voertuig niet beantwoordt aan de toegestane euronormen loopt de eigenaar het risico op een boete. Het eerste jaar zullen enkel de oudste dieselwagens van de euro 1-norm of zonder euronorm betrokken zijn. Maar de regels zullen de volgende jaren evolueren.

Om welke wagens gaat het?

De reglementering betreft de volgende wagens, ongeacht of ze in België of in het buitenland ingeschreven zijn:

  • de personenwagens;
  • de bestelwagens van minder dan 3,5 ton (categorie N1 op de grijze kaart);
  • de bussen en touringcars.

Een aantal voertuigen zijn ambtshalve vrijgesteld van het naleven van deze regelgeving.

Meer informatie kan u vinden op volgende website.