Op 1 juni 2017 heeft de Regering van het Brussels Gewest een nieuw Besluit betreffende de bedrijfsvervoerplannen goedgekeurd. Op 9 juni werd het in het Staatsblad gepubliceerd. In deze Enews leest u wat de belangrijkste wijzigingen zijn. Meer info vindt u ook op onze website.
Op juridisch vlak betekent dit dat:
Raadpleeg de wetteksten: BWLKE en besluit BVP.
De BVP verplichting houdt (nog steeds) in dat alle bedrijven die meer dan 100 werknemers op eenzelfde site tewerkstellen in het Brussels Gewest een bedrijfsvervoerplan moeten opstellen. Om te weten of je betrokken bent, bekijk je deze pagina.
Een bedrijfsvervoerplan omvat een diagnose van de huidige mobiliteitssituatie (op 30 juni 2017) en een actieplan met een aantal verplichte maatregelen. Het moet om uiterlijk op 31 januari 2018 worden ingediend en om de 3 jaar geactualiseerd worden.
De verplichte maatregelen zijn:
De belangrijkste nieuwigheden zijn:
Voor bedrijven die naar een andere site verhuizen tussen 30 juni 2017 en 30 juni 2018, zijn de maatregelen i.v.m. het informeren over het BVP, de sensibiliseringsacties, het toegangsplan en de fietsenstalling van toepassing op de nieuwe site.
Het bedrijfsvervoerplan dient u ten laatste op 31 januari 2018 in via het elektronische formulier dat vanaf 10 juli 2017 ter beschikking zal zijn op IRISbox.
De inhoud van het formulier kan u alvast raadplegen in de werkversie van het formulier (tekstdocument).
Om toegang te krijgen tot het formulier op IRISbox, identificeert u zich met uw e-ID en pincode. Vervolgens meldt u zich aan als onderneming en opent u het formulier bedrijfsvervoerplan. Als u in IRISbox nog niet gekend bent als medewerker van uw bedrijf, dan moet de persoon die bij CZAM gekend is als hoofdtoegangsbeheerder u in IRISbox de rechten geven als medewerker om het BVP formulier in te kunnen vullen. Weet u niet wie dat is, dan contacteert u CZAM (tel 02/290.28.45).
We raden u aan om uw toegang tot het formulier op IRISbox alvast te testen van zodra het online staat.
Omdat een deel van de informatie die u voor het BVP moet invullen hetzelfde is als voor de federale diagnostiek woon-werkverkeer, hebben we ervoor gezorgd dat u via het BVP formulier de beide verplichtingen kan beantwoorden.
Indien u het elektronisch BVP formulier heeft verzonden, moet u voor deze sites het formulier van de federale diagnostiek dus niet meer invullen. Opgelet, dit werkt enkel in de richting van het Brussels BVP-formulier naar de federale diagnostiek en niet andersom.
De verplichte maatregel i.v.m. het openbaar vervoer bestond al langer: u hebt de keuze uit 6 mogelijkheden om uw werknemers aan te zetten hun om hun woon-werk en dienstverplaatsingen met het openbaar vervoer uit te voeren. Minimum 2 van de 6 maatregelen moeten uitgevoerd worden.
Nieuw is, dat de bedrijven die aan meer dan tien werknemers (die effectief tewerkgesteld zijn op de BVP-vestiging) een bedrijfswagen aanbieden, zowieso verplicht zijn om, binnen deze 6 maatregelen, te kiezen voor de maatregel ‘De bedrijfswagen kunnen combineren of vervangen door het openbaar vervoer en de fiets’. Dit vraagt om wat meer verduidelijking.
De onderneming heeft twee mogelijkheden:
Deze nieuwe maatregel moet uiterlijk tegen 31/12/2018 worden ingevoerd. Meer info
Raadpleeg onze website om alle informatie te vinden over de bedrijfsvervoerplannen en de nieuwe verplichting.
Voor al je vragen, aarzel niet om ons te contacteren pdebvp@leefmilieu.brussels.