Cliquez ici pour la version francophone
BRUXELLES ENVIRONNEMENT IBGE - Institut Bruxellois pour la Gestion de l'Environnement Qui sommes-nous ? Contact
Digitale nieuwsbrief van de Opvolgingscel van de bedrijfsvervoerplannen
Leefmilieu Brussel – BIM en Mobiel Brussel – BUV
Mei 2011

Een verplicht vervoersplan … voor Brusselse bedrijven met meer dan 100 personen op één site

Tussen 2005 en 2008 daalde het autogebruik met ongeveer 5% in de Brusselse bedrijven. Deze positieve evolutie is deels te wijten aan de genomen maatregelen in uw bedrijfsvervoerplan (BVP) om duurzame mobiliteit te promoten.

Op basis van deze vaststelling heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beslist om de verplichting voor het opstellen van een BVP uit te breiden naar alle bedrijven die meer dan 100 personen tewerkstellen en zullen enkele maatregelen verplicht worden om in te voeren.

Deze nieuwe verplichting van de bedrijfsvervoerplannen vervangt de huidige verplichting die tot op heden van kracht was. Dit betekent dat de instellingen met meer dan 200 werknemers en die al een BVP hebben ingediend ook betrokken zijn.

Wetteksten nalezen : ordonnantie, besluit

Inhoud

Wie is betrokken?

Als er op 30 juni 2011 meer dan 100 werknemers op uw site werken, dat wil zeggen in uw gebouw en zijn bijgebouwen, dan moet u een vervoerplan (BVP) opstellen.

Als uw bedrijf verscheidene gebouwen telt waarvan de hoofdingangen zich op minder dan 500 m van elkaar bevinden (de kortste weg te voet), dan behoren die gebouwen tot eenzelfde site. Het is dan het totale aantal werknemers die in de verschillende gebouwen werken dat telt voor uw berekening.

Hoe berekent u het gemiddelde aantal werknemers?


Waarom een BVP opstellen?

Het doel van een bedrijfsvervoerplan is het verminderen van de impact op het milieu door het verkeer dat uw bedrijf genereert en het verminderen van de verkeersdrukte op de verkeerswegen in het Brussels Gewest. Concreet zult u maatregelen moeten treffen om de werknemers en de bezoekers van uw bedrijf aan te moedigen zich duurzaam te verplaatsen. Sommige maatregelen zijn verplicht.

Een bedrijfsvervoerplan bestaat uit twee delen :


Stel de diagnose van uw huidige mobiliteitssituatie!

Op 30 juni 2011 dient U een diagnose te stellen van uw huidige situatie, dat wil zeggen een soort van balans opmaken:

U moet ook een analyse voorleggen van de resultaten van uw diagnose, dat wil zeggen:

Om alle informatie te verzamelen die u nodig hebt voor die diagnose en analyse kunt u vanaf juni onze hulpmiddelen gebruiken (enquête en cartografisch hulpmiddel).


Het actieplan opstellen!

Het tweede deel van uw vervoerplan bestaat uit een concreet actieplan.

U moet hoe dan ook de volgende verplichte maatregelen invoeren:

U zult ongetwijfeld ook nog andere maatregelen moeten treffen om de doelstellingen van uw BVP te halen, bijvoorbeeld de beperking van het aantal verplaatsingen door middel van telewerk, opleiding voor het personeel om milieuvriendelijker te rijden, de verbetering van de toegang voor voetgangers, …


Een audit?

U kunt Leefmilieu Brussel vragen om een gratis audit van uw vervoerplan te komen laten doen en om het indien nodig te verbeteren.

Leefmilieu Brussel kan ook zelf het initiatief nemen om een audit uit te voeren in uw bedrijf, nadat het uw BVP-formulier heeft geanalyseerd.

Het is de bedoeling om met die audit uw actieplan te beoordelen en na te gaan hoe het kan worden verbeterd. Tijdens de audit bespreken we samen met de contactpersoon de manieren om uw doelstellingen te bereiken, bezoeken we de site en controleren we of het BVP en de invoering van de maatregelen volledig in overeenstemming zijn met het besluit.


Afstemming op de federale verplichting: één enkel formulier om in te vullen!

Aangezien een deel van de informatie die u moet meedelen identiek is aan wat nodig is voor de federale diagnostiek van het woon-werkverkeer hebben wij een BVP-formulier opgesteld waarmee u met één document ineens aan beide verplichtingen kunt voldoen.

Als u op het formulier aangeeft dat u op die manier aan de twee verplichtingen wilt voldoen, bezorgen wij zelf uw gegevens aan de FOD Mobiliteit en Vervoer. De FOD zal die dan opnemen in zijn database en u kunt die gegevens dan raadplegen en zelfs wijzigen via de federale portaalsite. Al wat u dus nog moet doen, is vóór 31 januari 2012 het kenmerk vermelden van het bericht van de ondernemingsraad (wat niet verplicht is voor het Gewest).


De procedures?

In de praktijk dient u één enkel formulier voor het BVP in te vullen, dit zal beschikbaar worden gesteld op het elektronisch platform IRISBOX. Vertrouw deze taak toe aan de mobiliteitscoördinator (uw contactpersoon). Om toegang te krijgen tot het formulier dient u zich te identificeren met uw identiteitskaart, een kaartlezer en uw pincode. U kan een kaartlezer bekomen bij Leefmilieu Brussel (door ons een mail te sturen), in uw gemeente of in de grotere supermarkten. Het formulier voor het BVP zal beschikbaar zijn vanaf 30 juni op www.irisbox.irisnet.be.


Welke termijnen?

U moet het formulier van uw BVP opsturen :


Meer informatie?

Leefmilieu Brussel organiseert informatiesessies betreffende deze nieuwe verplichting. Om het programma te bekijken en zich in te schrijven: klik hier

Surf naar onze website om meer informatie te vinden over de bedrijfsvervoerplannen en de nieuwe verpliching: www.leefmilieubrussel.be/bvp

Indien u nog vragen hebt, aarzel niet om contact op te nemen: