Critical MaaS - 90 minutes speed dating
De jongste jaren is het aanbod van nieuwe mobiliteitsdiensten bijna niet meer bij te houden: autodelen, deelfietsen, carpoolingplatforms, geïntegreerde betaalsystemen en zelfs kantoorbussen. Heel wat bedrijven lopen wat verloren in die overvloed van initiatieven en producten en hebben moeite om uit te maken welke van die diensten interessant zijn in hun professionele realiteit. De Critical MaaS - 90 Minutes Speed Dating wil alle mobiliteitsactoren die actief zijn in Brussel en de Rand bijeenbrengen voor een speeddating. Het is een methode om een professionele partner te zoeken aan de hand van een reeks korte gesprekken met verschillende potentiële partners.
Concreet zullen een veertigtal dienstverstrekkers gedurende 90 minuten aanwezig zijn. Elke deelnemer kan zich tijdens korte gesprekken van 5 minuten laten overtuigen van het nut van een oplossing voor zijn onderneming. De deelnemers krijgen ook van elke dienst een kennismakingsdossier.
Critical MaaS - Top Management Meeting
Het beheer van mobiliteit van hun personeel is voor bedrijven in Brussel prioriteit nr. 1 geworden. Dat blijkt alvast uit de barometers die BECI en het VBO elk jaar uitbrengen. De optimalisering van de verplaatsingen van werknemers is een strategische factor om de productiviteit van de teams in stand te houden en de beste talenten te behouden.
Deze ontmoeting biedt een unieke gelegenheid om bedrijfsvoerders bijeen te brengen en ze bij te praten over de nieuwste ontwikkelingen in mobiliteit voor hun onderneming. Aan de hand van getuigenissen zullen managers die hebben deelgenomen aan de Critical MaaS Experience op een pragmatische wijze de mogelijkheden van de invoering van een mobiliteitsbudget uit de doeken doen. Verder zullen ze vertellen welke management-, technische en fiscale hefbomen in te zetten zijn om tot meer flexibiliteit in beroepsgebonden verplaatsingen te komen.
Wanneer: woensdag 29 november 2017 (speed dating van 15u tot 17u - meeting van 17u tot 19u)
Waar: Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel
Inschrijven: op de website
Het verzamelen en analyseren van de informatie voor uw mobiliteitsdiagnose is niet altijd even makkelijk. We stellen hiervoor onze vernieuwde enquêtetool aan u voor.
Deze laat toe u volgende belangrijke informatie, van uw werknemers, te verzamelen:
Deze tool biedt je tal van voordelen:
Overtuigd? Klik dan onmiddellijk door en ontdek de tool.
Van 16 tot en met 22 september vond in Brussel de Week van de Mobiliteit plaats, hoogtepunt van de Mobilmix-kalender en het ideale moment om zelf mobiliteit anders te ontdekken en te testen en om misschien te kiezen voor een andere verplaatsingswijze in de toekomst.
MOBILMIX is een state of mind, een levenshouding, een stedelijke en moderne kijk op mobiliteit.
De campagne had dit jaar 3 focuspunten:
Ontdek via dit leuke filmpje de actie van de VRT.
Dit jaar was het ook de 10e editie van de actie “Naar school/Naar het werk zonder auto”: maar liefst 92 scholen en 195 bedrijven namen dit jaar deel.
Het doel is leerlingen, ouders, schoolpersoneel en werknemers aan te zetten om een dag of een week lang een alternatief uit te testen voor de individuele autorit: te voet, per fiets, met het openbaar vervoer of via carpooling.
Er werden 25 bedrijven geselecteerd waarbij de automobilisten van gratis vervoerbewijzen (MIVB, NMBS, De Lijn, TEC en Villo!) en kortingen op diensten (Pro Velo, CyCLO, Ateliers de la rue Voot, Fietsersbond en Taxistop) konden genieten.
Er werden ook opnieuw twee prijzen toegekend aan bedrijven die uitzonderlijk dynamisch bleken tijdens de actie: Bank of NY Mellon die een bike tasting, bike repair, infostands, selfie challenge organiseerden en Belfius die een fietsontbijt- en aperitief organiseerden, net als fietstochten, een speeddate rond mobiliteitsapps en deelnamen aan Maestro Mobile (een mobiliteitschallenge voor bedrijven georganiseerd tijdens de Week van de Mobiliteit).
Zij mogen hun cheque ter waarde van €2.500, te investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen, in ontvangst nemen om het Mobility Salon op 30 januari 2018 in het Square, Brussels Meeting Center.
Meer info: neem een kijkje op de website.
Werknemers willen steeds vaker gebruik maken van occasioneel thuiswerk. Maar wat komt daar voor u, als werkgever, bij kijken? VOKA organiseert op 7 december een vorming met antwoorden op de vele vragen: Is de werknemer nog verzekerd tegen arbeidsongevallen? Bent u verplicht een vergoeding te betalen? Op deze en andere vragen krijgt u een antwoord tijdens deze opleiding.
Daarnaast komt de nieuwe reglementering aan bod en wordt stil gestaan bij thuiswerk op regelmatige basis. Een goed thuiswerkbeleid is noodzakelijk om thuiswerk te doen werken. Volgende thema’s komen aan bod: basisprincipes van thuiswerk, occasioneel thuiswerk, organisatie van de werkplek, vergoedingen en verzekeringen, afwezigheden zoals ziekte en ongeval, uurroosters en arbeidsduur, procedures zoals registratie en bijlage bij de arbeidsovereenkomst, een eerste aanzet tot een policy, valkuilen in het changetraject naar plaatsonafhankelijk werken.
Wanneer: Donderdag 7 december 2017 van 13u30 tot 16u30.
Waar: Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant (kantoor Vilvoorde), Medialaan 26 - 1800 Vilvoorde
Prijs: 250 EUR voor bedrijven met meer dan 200 werknemers en 125 EUR voor kleinere bedrijven, openbare instellingen, gemeenten en vzw's.
Inschrijving: Inschrijvingen kan door een mail te sturen naar inschrijvingen.vb@voka.be.
Meer info: op de website of mail of 016 89 19 80.
Op dinsdag 30 januari vindt het 5e Mobility Salon voor de Brusselse Bedrijven plaats van 9 tot 14u in het Square Brussels Meeting Center (vlakbij het centraal station)!
We nodigen u graag uit om samen het aanbod van de verschillende mobiliteitsorganisaties te ontdekken zoals de vervoersmaatschappijen maar ook Taxistop, Modalizy, ProVelo… en vele anderen.
Daarnaast is het ook de ideale gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met andere Mobility Managers over de mobiliteitsacties die jullie binnen jullie bedrijf opgezet hebben. Een tiental conferenties van 30 minuten rond verschillende thema’s zoals teambuilding rond mobiliteit, the Bike Project, hoe zich vormen als mobility manager, cafetariaplan… worden jullie voorgeschoteld.
Het volledige programma en de inschrijflink worden binnenkort meegedeeld.